Medieval II: Total War – Stainless Steel-mod – PC játék – Teszt
A Total War-sorozat
A Creative Assembly játékfejlesztő cég magát a Kánaánt hozta el a 2000-ben a számítógépes játékosoknak a Shogun Total War című játékkal. Az egyszeri halandó onnét kezdve komplett hadseregeket irányíthatott valós időben, 3D-s csatatereken. A jelenleg a 15. felvonásánál tartó Total War-sorozat a taktikai ütközeteket ötvözi a világtérképen zajló stratégiai hadmozdulatokkal, valamint megtoldja némi birodalom-menedzseléssel a Civilization-széria mintájára, – bár ez utóbbit annál jóval lebutítottabb formában. Mivelhogy a Total War-játékokban az ütközeteken van a hangsúly. Ha két ellenséges sereg összetalálkozik a térképen, felgyűrik az ingujjukat és lemeccselik egymás közt a dolgot.
Amennyiben szereted a történelmi könyveket, legkésőbb Colleen McCulloug Róma első embere című nagyszerű sorozatindító regénye olvastán tör rád az ellenállhatatlan késztetés, hogy magad is római légiókat kommandírozz a Mare Nostrum-térségében. A Rome Total War sokáig a sorozat legnépszerűbb tagjának számított, főként a rajongók által készített módosításoknak, avagy modoknak köszönhetően. Modok nélkül a Total War játékok ugyanis totál bénák.
Ennek fő oka a készítők biztonsági játéka, amellyel a játékok nehézségét és összetettségét az átlagos, avagy kazuár játékosokra lövik be. Magyarán a potenciál nagy része kihasználatlan marad.
Az egyik legfőbb problémát a gazdasági rendszer jelenti: az egyszeri játékoshoz dől a pénz. Azt vesz mindenből, amit és amennyit akar. Kihívás: level 1.
A másik súlyos problémát az ellenfelet vezérlő mesterséges intelligencia (MI) okozza. Helyesebben az intelligencia hiánya. Az MI, szegény, hülye, mint a tök.
A Medieval 2 Total War több változtatást eszközölt a játék alapjaiban, ami határozottan előnyére vált a sorozatnak. Lelassították például a csatatéren fejetlen csirkeként rohangáló egységek sebességét (amit a Rome-ban neked magadnak kellett megbuherálni), sikeresen csökkentve ezzel az arcade-jelleget, vagy éppen behozták a települések kettős típusát (vár & város). Ez jótékony hatással lehetett (volna) a stratégiai gondolkodásra, ha nem lenne éppen lehetőség mindkét településen ugyanolyan nagy harcértékű egységeket képezni. De van, és így semmi különösebb értelme.
És akkor itt jönnek be a modok.
Ezekből többféle létezik, a jobb esetben kutya fülét nem érdeklő esztétikai vagy történelmi hitelességre törekvő javításoktól az egész rendszert felforgató total conversion-ökig. És ez utóbbiak azok, amikre a mélyebb játékmenetre vágyó fotelstratégáknak égető szüksége van.
Mielőtt nekilátsz egy módosításnak, érdemes előtte belekóstolni egy kampányba az alapjátékkal, de csak amiatt, hogy lásd, mitől menekíted meg magad a későbbiekben.
A Stainless Steel-mod
Bár a Stainless Steel millióegy dolgot javít a játékban, egyszerű bugoktól kezdve a kampány-térkép műholdas adatok alapján történő módosításáig, nem is beszélve a települések, népek és történelmi események lehetőség szerinti leghitelesebb megjelenítéséig, az egyszeri stratégát sokkal jobban érdeklik azok a változások, amik a játékmenetre vannak hatással.
A Creative Assembly azon döntése, hogy hogy lehetőség szerint minél nagyobb célcsoportnak eladják a termékeiket, teljesen érthető. Téged azonban ez csöppet sem vigasztal, amikor a Total War-játékokkal játszva azt veszed észre, hogy majdnem mindig nyersz az MI ellen. Majdnem mindig. Becsukott szemmel és hátrakötözött kézzel is. De attól sem érzed túl jól magad, amikor az ellenfél vég nélkül önti rád a seregeket, körönként az elviselhető mértékűnél jóval több összecsapásra kényszerítve, amitől a játék rövid úton monoton henteléssé változik.
A Stainless Steel-mod számos apróbb módosítást gyúrt egybe egy nagy egésszé, amellyel fő célja a kihívás növelése volt. Összességében a teljes kampány menete lelassult. A települések népessége lassabban gyarapodik. Nőttek az építkezési költségek és az épületek felhúzásának ideje is. A stratégiai térképet megnyújtották, növelve ezzel a terepen megvívott csaták számát a várostromok rovására.
A Medieval 2 Total War-alapjáték egyik legértelmesebb döntése volt a toborzás korlátozása. A Stainless Steel-ben tovább csökkentették az elit csapatokhoz való hozzáférést. A meghódított területeken mindezt extrém mértékben megnehezítették, így néha rákényszerülsz, hogy egy-egy frontvonal számára a hátországban toborozz komolyabb egységeket, amelyeket aztán még fáradságos módon el is kell juttatni a célterületre. Máskülönben maradnak a helyszínen hozzáférhető alacsonyabb szintű csapatok. Így jobban megbecsülöd a katonáidat.
Ha már a katonai egységeknél tartunk, a Stainless Steel az egységek változatosságára is hihetetlenül jótékony hatást gyakorol. Az alapjátékban ugyebár, szinte minden nép egységei egyformák. Dögunalom.
A Stainless Steel-mod gazdasági rendszere
No de amiért a Stainless Steel-t legjobban lehet kedvelni – mármint abban az esetben, ha komolyabb kihívásra vágysz – azok a gazdasági téren hozott változtatások. A pénzesőnek vége. Átkozottul meg kell gondolni, mit hol építesz és mekkora hadsereget tartasz fenn. A katonák ugyanis zabálják a pénzt. Szinte csak arra elegendőek az anyagi eszközeid, hogy az éppen aktuális frontokon legyen elég haderőd.
Természetesen a választható népek közül, mint minden olyan játékban, ahol elérhetők, a magyarokkal játszom. (Khm, hajrá Magyarország, hajrá magyarok!) S amikor kitör egy több tartományra kiterjedő lázadás, mondjuk, a hálátlan bolgárok között, keserves fogcsikorgatások közepette kell hazavezényelni Kis-Ázsiából a bizáncziak maradéka ellen vitézkedő hadosztályt. Amitől az ellenfél esetleg újra erőre kaphat. Izgalom a tetőfokon!
A Stainless Steel-mod behézségi fokozatai
Okulva korábbi keserves tapasztalataimból, a Stainless Steel-t is Very Hard/Very Hard-fokozaton indítottam, mint ahogy korábban is az összes Rome Total War-t, vagy Medieval 2-t, moddal vagy éppen anélkül.
Nos, a Stainless Steel-ben ez azt eredményezte, hogy szegény magyarok villámgyorsan páriává változtak a világ szemében. A legnehezebb fokozat összecsapásokat érintő része nem okozott észrevehető változásokat – amennyire tudom, ez főleg az ellenfél egységeinek morálját érinti, azaz növeli meg. Viszont a kampány legmagasabb nehézségi szintre állítása élvezhetetlenné tette a játékot. I. Kálmán király sokat szenvedett népére minden irányból zúdult a végeérhetetlen támadás. Úgyhogy szegény kénytelen volt komolyan elgondolkodni azon a csúfos lehetőségen, hogy székes fővárosát a folyamatosan zargatott Váradról áthelyezze Thesszalonikibe(!), a sokkal jobban védhető Peloponnészoszra.
Very Hard-fokozaton az MI ráadásul nem átall durván csalni, a játékos által nem belátott területeken elit egységeket tartalmazó seregek jelenhetnek meg a semmiből.
Very Hard-fokozaton az utolsó cseppet a pohárban az jelentette, amikor a jó keresztény magyaroknak egy körön belül üzent hadat a térkép két ellentétes végén helyet foglaló Portugália, valamint a szentföldi Keresztes Államok, akikkel kb. az égvilágon semmi érdekellentéte nem volt. Ezzel Árpád népe kb. az összes játékbeli néppel hadban állt. 🙁
A megoldás természetesen az, hogy lejjebb veszed a nehézséget. Medium/Hard-fokozaton a Stainless Steel-mod továbbra is kellemes kihívást nyújt, anélkül hogy a feleslegesen az őrületbe kergetne.
A Stainless Steel-mod indítása
A játék indításánál eldöntheted, hogy mennyire akarod megnehezíteni a saját dolgodat, attól függően, hogy melyik almodot engedélyezed.
Mesterséges intelligencia választásánál érdemes az arany középúton maradni. (Savage AI).
A Byg’s Grim Reality ill. a Real Recruitment-almodokkal érdemes csínján bánni, mert extrém mértékben megbonyolítják a játékmenetet. Előbbinél többek között fenntartási költséget kell fizetni a külföldön hadakozó csapataid után, ami azonnali anyagi csőddel járhat. Utóbbi pedig korlátozza a komolyabb egységekhez való hozzáférést. A Real Recruitment-almod esetében – én ezzel játszottam – muszáj volt állandóan zsoldosok után kajtatnom, hogy megfelelő nehézlovassághoz jussak.
De a Limited Access-szel is csak feleslegesen keseríted a saját életedet, mert feleslegesen elnyújtja az egy idő után amúgy is pepecselőssé váló mikromenedzsmentet.
Ellenben a Longer Assimilation-t talán érdemes alkalmazni, sokkal valósághűbb, ha egy-egy meghódított városban hosszabb ideig kell stabilizálni a hatalmadat, mintsem hogy kis méhecskeként röpködj az ellenfél városai/várai körül.
Egyéb tudnivalók
A Stainless Steel-ben a tábornokok korán halnak… Az alapjátékban sokszor az dönti el az ütközetet, ha a fővezér elit nehézpáncélos lovasságával beleveti magát a csata sűrűjébe. Nos, itt visszavették őket terminátor-módból, villámgyorsan képesek elhalálozni a csatatéren. Ezért csak a legnagyobb vészhelyzetben érdemes őket bevetni. (A győzelmet követő üldözés mellett természetesen.)
Az íjászok viszont határozottan erősebbnek tűnnek, úgyhogy amint alkalom nyílik rá, célszerű azonnal rájuk ereszteni a lovasságot. És természetesen a saját seregedet is érdemes jól ellátni velük.
A Stainless Steel-mod legbosszantóbb változtatása, hogy szűkebb a városokban a manőverezésre elegendő hely, így ostromra készülve néha kész kínszenvedés elhelyezni a lovasságot, amikre pedig nagy szükség van ilyen esetekben is, mivel sokszor egy-egy jól időzített lovasroham képes csak megfutamítani a városkapuban összetömörülő teljes ellenséges haderőt.
Az átalakított morál-rendszer és az izgalmasabb csaták
A Stainless Steel-ben a katonai egységek harcértéke alapján változik a csatamezőn tanúsított kitartásuk is. Ez megint csak arra biztatja az egyszeri stratégát, hogy jobban megbecsülje az elit egységeit, hiszen például a miliciák, amelyek a Stainless Steel-ben a hadseregek gerincét szolgáltatják, elsőnek fognak meglépni a harcmezőről, ha úgy érzik, hogy nem nekik áll a zászló. Vagy éppen, ha az egységük elszenved egy bizonyos mértékű veszteséget.
Mindezek hatására a csaták kaotikusabbá és egyúttal realisztikusabbá válnak. Kevesebbszer fordul elő, hogy egy-egy teljes hadsereg varázsütésre hátat fordít és menekülni kezd. De előadódnak olyan ütközetek is, ahol mintha valami hadtörténeti írás lapjait (lásd Myke Cole: Legio a phalanx ellen) éreznéd megelevenedni:
Példának okáért: a hosszan elhúzódó magyar-bizánczi háború egyik jelentős összecsapásában a létszámfölényben lévő, két irányból támadó bizáncziak lassan felmorzsolták a magyarok gyengélkedő bal szárnyát. A jobb szárnyat és a középhadat is lefoglalták, már a tartalék is harcolt, így esély sem volt a megsegítésükre. A sereg bal szárnya menekülni kezdett. A nyolc csillagos tábornok maga is kétségbeesetten vetette bele magát az ütközetbe. Egy hajszálon múlt a megsemmisülés. Ebben a pillanatban tért vissza a lovasság maradéka, amely korábban szétzúzta az ellenfél lovasságát, majd végzett a tömérdek ellenséges íjásszal. A megfogyatkozott magyar lovasíjászok az utolsó pillanatban hátba támadták a nyerésre álló bizáncziakat. A csata megfordult és a vereség győzelemmé változott.
Mintha csak a zamai ütközetben találnád magad… (ahol hasonlóképpen a visszaérkező lovasság döntötte el a csata sorsát.)
A Total War-kampányok végét általában az jelenti, hogy beléjük unsz, miután kiharcoltad a dominanciát. A Stainless Steel-ben ez a pont is jóval később érkezik el. Eleve minimum 30 provinciát muszáj meghódítani, hogy úgy-ahogy elérd az anyagi függetlenséget. De több fronton hadakozva még így sem dőlhetsz hátra.
A magyarok oldalán hadakozva a játék célja meghódítani 50 tartományt, valamint legyőzni Bizánczot, Velencét és a Német-Római Császárságot. A 920 körből álló (2 kör/év submoddal) korai kampányt indítva a magyarok nyilai által a 160. körre megsemmisült Velence, a Bizánczi birodalom Rhodosz-szigetére zsugorodott össze, a Német-Római Császárságnak pedig meg kellett elégednie pár megmaradt tartományával. Minden a legjobb úton haladt. A 161. körre a Khazwermian Birodalom megnyerte a játékot.
Hogy mi?
A dicsőséges magyar királyság lenyomta Bizánczot, majd jó szokásunkhoz híven egy expedíciós flotta áthajókázott Egyiptomba egy kis hódításra (az egyiptomiak mindig nagyon megerősödnek a Total War-játékok közepére, jobb ezt idejekorán megakadályozni). Ezzel azonban lekötötték a Khazmerwian Birodalom két legerősebb vetélytársát. A Kmazwerihan Birodalom pedig suttyomban erőre kapott.
Szóval ha nyerni akarsz, még ilyesmire is figyelned kell. De nem baj, a Stainless Steel-mod így is nagyon jó móka.
8.4/10
A Medieval 2 Total War-t (2006) és a Kingdoms-kiegészítőt (2007) is tartalmazó Definitive Edition megvásárolható a Steam Webáruházban.
A Stainless Steel-mod 6.4-es verziója letölthető a Mod DB-ről.