Frank Gardner: Krízis – Könyv – kritika
Emelje fel a kezét az, aki szerint a brit hírszerzés masszív drogellenes műveletekben vesz részt Kolumbiában. Senki? Na igen, egyrészt Kolumbia túl messze van, meg különben is az amcsik ügye, bajlódjanak vele ők. Teljesen érthető… Hé, várjunk csak, most látom, valaki mégis jelentkezik. Igen, igen, Frank Gardnernek hívják az illetőt, és no csak, lám, Krízis címmel írt is egy vaskos thrillert eme illékony feltételezésre alapozva…
Frank Gardner Frederick Forsyth köpenyében
Ha olvastad Frederick Forsyth utolsóként megjelent könyvét, az egészen ráérős tempójú, öreguras A Rókát , akkor tudod, hogy Forsyth-tól, minden idők egyik legjobb thriller-írójától, már nem nagyon érdemes számítani semmi jóra. Frank Gardner tehát nyilván úgy gondolta, hogy betölti a hátrahagyott űrt.
A Krízis című akciódús kémregény ugyanis majdnem teljesen olyan, mintha Frederick Forsyth írta volna. Majdnem. (Bár A Róka is csak majdnem ugyanolyan.)
A Krízis lenyűgöző háttértudásról árulkodik. Ez persze nem is csoda, lévén a szerző sok évig dolgozott újságíróként.
Frank Gardner olyan alaposan ismeri a brit hírszerzés világát, a szervezeti felépítéstől kezdve a műveletek kivitelezéséig, hogy Krízis című könyve a technikai dolgokkal valószínűleg már a legtöbb kémregény-rajongót megfogja.
A terrorizmus nem kifizetődő
Anyagi szempontból semmiképpen. Tehát, ha a kolumbiai drogmaffia főnöke úgy döntene, hogy jó ötlet felrobbantani Nagy-Britanniában ezt-azt, hogy megleckéztesse az üzletébe folyamatosan beleavatkozó angolokat, hát akkor… nem sokáig maradna semmiféle, az anyagi hasznot mindenek elé helyező drogmaffia főnöke.
A Krízis című könyv alapötlete úgy, ahogy van, teljes marhaság. Nelson Garcíát, az ördögi ravaszságú, kegyetlen El Probecitót abban a szent pillanatban leváltanák a pozíciójából – egy a homlokába eresztett 9 mm-es golyóval – amint bizonytalankodva először hangot adna nagyra törő terveinek.
Szóval teljesen érthető, amikor Daniel Silva már nem tud komolyan vehető ellenfelet kitalálni régóta futó regény-sorozata izraeli főhősei számára (lásd: A rend), de egy új sorozatot mindjárt drogdíler-terroristákkal mint főellenfelekkel indítani, semmiképpen sem tűnik túl gondoltnak.
Az angol hírszerzők agyalágyultak
A Krízis fő cselekménye azzal indul, hogy Jeremy Benton, a Kolumbiába helyezett tartótiszt jó érzékkel eltitkol főnökei elől egy létfontosságú információt, majd közvetlenül ezután öngyilkos küldetésre indul…
Luke Carlton, Frank Gardner ex-kommandós főhőse, aki később Benton értesülésének nyomába ered, azt felejti el közölni munkaadóival, hogy a saját szakállára beugrik egy életveszélyes drogellenes katonai akcióba Kolumbiában.
Kedves Frank Gardner, ilyen féleszű alakokat portásnak sem alkalmaznának a Vauxhall Cross épületében!
Luke Carlton – inkább katona, mint kém
A Krízés a kémregények és akcióthrillerek keveréke. Gardner igyekszik főhősét mindig az események középpontjába helyezni, ami tökéletesen érthető egy regényíró szempontjából, így azonban mégis sokszor úgy érződik, hogy a hajánál fogva rángatja ide-oda szegény Carltont.
Luke Carlon így persze sokszor kerül éles helyzetbe, viszont így is megmarad egy papírízű, széles állkapcsú fenegyereknek. Azaz egyszerű katonának. Gardner nem igazán képes árnyalni főhősét, igaz erre az események sodrásában nem is igen marad ideje.
De valahogy a vége mégiscsak az, hogy kevéssé hiszed el róla, hogy beszervezett ügynököket irányító hírszerzőként képes lenne sokáig boldogulni. Inkább olyan fickónak tűnik, akinek akkor szólnak, amikor tűzerőre van szükség.
Ezt az érzést erősíti, amikor Carlton nyomozásba kezd, hogy felkutassa Benton elmenekült partnerét, de ez a folyamat is inkább csak egy nyomozás halvány utánzatának tűnik.
Drogmaffia, csajok és egy kis szentimentalizmus
Mondjuk ki őszintén, sokáig nem igazán érthető, hogy Elise mit keres a Krízis című könyvben. Oké, senkinek, így Carltonnak sem árt árt egy dögös barátnő, de a lány szereplése sokáig kimerül annyiban, hogy állandóan a pasija távolléte miatt panaszkodik. Amikor később, a kolumbiai drogmaffia egy újabb értelmetlen akciójának köszönhetően belesodródik a nagy játszmába, az ígéretes kezdést követően a Elise történetszála teljesen összecsapottan ér véget.
De ugyanígy jár Valentina, sőt még Ana María is, az egyetlen személy a drogmaffiában, akiről elhiszed, hogy igazán veszélyes. (Mivel El Probecito csak egy bosszú által elvakított, meggondolatlan, kövér tuskó.) Csupa kiaknázatlan lehetőség…
No és mi az, ami egy kémregénybe végképp nem illik? Az, amikor a főszereplők azon aggódnak, hogy a maffiózók vagy azok családtagjai esetleg lelki sérüléseket szenvedtek a hatóságok részéről, miközben a Nagy Britannia elleni eddigi legkomolyabb terrorista támadásra készülnek… Hahaha! Micsoda nyafogó kislányok!
Összegzés
Frank Gardner Krízise egy technikai szempontból hiteles akció-thriller. Azonban a könyv, bár nem nélkülözi az izgalmakat, az átgondolatlan történetvezetésnek, a kidolgozatlan és sok esetben észszerűtlenül viselkedő szereplőknek köszönhetően több ponton is hagy kívánnivalót maga után.
Értékelés: 7.2/10
Frank Gardner: Krízis (Luke Carlton 1.)
Next21 Kiadó. 2022. 576 oldal